Willemstad uitgestorven en de Burgerbar - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Willemstad uitgestorven en de Burgerbar - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Willemstad uitgestorven en de Burgerbar

Blijf op de hoogte en volg L

18 Maart 2018 | Curaçao, Willemstad

Jeetje dat was een korte nacht. Gisteravond eerst nog uit eten geweest met Mario en Doris die door droeve omstandigheden verlaat waren. Ze moesten hun oudste hond laten inslapen waar zich een agressieve tumor had geopenbaard. Dus logisch dat daar tijd voor gemaakt moest worden. Had het restaurant al laten weten dat we later kwamen en dat was geen probleem. Dus al met al al niet zo vroeg thuis uiteindelijk en we wilden nog het e.e.a. klaar maken voor de laatste dienst morgen.

Dus we hebben heerlijk drie grote blokken kaas zitten snijden (uit Holland meegenomen) in brokjes, dan was dat al vast gedaan. Daarvoor al even het journaal gekeken en al met al was het kwart voor een voordat we naar bed gingen.

Om kwart voor vijf liep de wekker al weer af. Net of je pas je ogen dicht had gedaan. Maar goed, we wilden toch graag Hoorn zien. Gelijk goede verbinding met Hoorn in geluid en beeld op de laptop en konden genieten van het orgelspel tezamen met het fluitorkestje vooraf aan de dienst. Zo leuk om je thuisfront van letterlijk mijlen veraf te kunnen zien. De voorganger haalde nog iets moois aan, wat ik ook hier kon gebruiken. Had ook dat boekje bij me van Andre Troost. Dienst ging over het Heilig Avondmaal en daar had de schrijver ook een column aan gewijd. Ineke ging na de dienst uit Hoorn weer even hier de dienst dweilen en daarna bloemstukje maken.

Toen lekker in de opkomende ochtendzon nog even de ........... op de i gezet met de voorbereiding, toen altaar klaar maken, airco's aan en even toen wachten.

Het Duitse echtpaar waarvan de vrouw vorige week het orgel bespeelde kwamen al lekker vroeg om half tien. Dan kon ze nog even oefenen. Gaf de liederen door die ik wilde laten zingen en het HA lied mocht ze zelf zoeken. Had van Mario begrepen dat er nog een Duits echtpaar zou komen dat al hier voor het 3e achtereenvolgende jaar ook vakantie viert.

Zij kan ook orgel spelen en ze blijven nog even, dus Mario is de eerste twee weken ook voorzien van een organist. Hij mag de komende drie diensten leiden, waaronder Goede Vrijdag en Pasen. Hij heeft ook nu weer meegediend en ik mocht nog even weer kort in 't Duits en Engels wat zeggen. We waren in totaal met zijn veertienen en we hadden 15 gebakjes gekocht dus kwam goed uit. Gebak is hier EN lekker EN goedkoop. Na de dienst met de koffie of frisdrank erbij ging het gebak er goed in. Astrid had nog wat wijn meegenomen en we hadden ook bier en Cola en toastjes met Brie. Kortom het werd een heerlijke lange nazit. We hadden de houten eethoek ook versleept naar het tuingedeelte anders hadden we te weinig zitplaatsen. Ging goed en (bijna) iedereen in de schaduw. Even ter afscheid nog een groepsfoto voor bij de annalen (ja, ja met dubbel n, anders zijn we ze kwijt) en ging weer ieder zijns weegs. Mario zien we nog, die brengt ons donderdag naar Hato en woensdag nog even op de koffie bij Astrid en Andre die dan vrij is.

Toen heerlijk opgeruimd met een heel voldaan gevoel. Fijne dienst beleefd, ging over eten (HA) dus was uiteindelijk wel inspiratie. Broeders en zusters hebben ook een fijne morgen gehad heb ik begrepen en Ineke kreeg ook complimenten hoe de tuin erbij lag. Onkruidvrij en erg netjes opgeruimd. We hadden alles natuurlijk naar grofvuil gebracht. Heerlijk gevoel. Hopelijk kan het een tijdje zo blijven. Na de dienst bleek echter dat de verbinding met een zuster op Bonaire en St. Maarten tijdens de dienst wegviel. Begreep van Mario uiteindelijk wel weer geluid, maar geen beeld en was update bezig. Lekkere planning. Ondergeschoven kindje hier.

Nadat alles weer stond zoals het hoort, even twee uurtjes voor ons zelf genomen. Heerlijk in de wind en schaduw in de tuin gezeten, Ineke weer dommelend, ik ging Studio Sport kijken. Had ik dat alvast gehad. We wilden nog de stad in hamburgertje eten.

Uiteindelijk om vijf uur naar de binnenstad gereden, kalmpjes aan rijdend duurt dat nog geen tien minuten. Nu een keer binnendoor en niet over de Ring. Auto geparkeerd weer aan Waaigat, Was heel erg stil. Al lopend richting Pondjesbrug alle terrassen leeg, weinig mensen op straat, uitgestorven. Geen cruiseschip, winkels dicht. Raar gezicht hoor. In het Rif fort een heerlijk giga ijsje gekocht. Dat was smullen. Per coup NAF 7,00 we hadden er de man twee, maar dan krijg je jetsers hoor. Niet van die lullige schepjes zoals in Nederland. Ik had Rum/Rozijnen en Cherry/Brandy en Ineke had Cocos en Rum/Rozijnen.

Heerlijk op een echt verlaten terras in de langzaam ondergaande zon op zitten peuzelen met af en toe een musje die een stukje van het hoorntje kreeg. Ohhh... weldadig vakantiegevoel.

Toen toch even naar de Mega Pier gelopen langs het Renaissance Hotel waar wij mochten overnachten toen we vertraging hadden twee jaar geleden. Uitgestorven.

Heerlijk toen aan de lege Pier gezeten en genieten van het opspattende water en de kwetterende vogels en de langzaam verdwijnende zon. Nog mooi panoramafotootje opgeleverd. Ja toen toch maar naar de Burgerbar teruggelopen in het Rif fort.

Zat al gelukkig iemand te eten en er was voetbal op de TV. Engelse Premier League. Wij bestelden via de kaart met de pen aankruisend wat je wilt hebben en ik had ook wel trek in zo'n dubbele burger die de buurman had en dan ook met de lekkere fiesta frietjes. Ineke nam een Ladyburger, een iets kleinere versie en de toppings kan je aankruisen naar behoefte.

Heerlijk, ik begon als eerste mijn frietjes te eten en Ineke zei toen :Jij hebt geen dubbele, je hebt dezelfde als ik. Dametje van de bediening geroepen en ik tilde de bovenste helftje van het broodje van de burger op en er lag warempel maar 1 stukje burger. O, sorry zei ze, wilt u een andere, verkeerd gegaan. Heb het maar zo gelaten, hij was lekker genoeg en met de patatjes erbij was het toch smullen.

Daarna weer langzaam terug naar de auto, weer over de nu mooi verlichte Pondjes/Emmabrug, langs de lege drijvende markt, maar ze echt nu alles hebben opgeruimd en netjes hebben. Ze kunnen nu mooi alles opnieuw betegelen. Want normaal ligt hier al het fruit van de Venezolanen en zie je de onderkant niet, maar die mag wel een opknapbeurt gebruiken zo te zien. Van de nood een deugd maken. Straks zal het heus wel weel normaliseren en ligt het fruit er weer op en kan je er weer niet bij.

Onderweg een paar keer aangeschoten door zwervers of ik een kwartje had , lullig om nee te zeggen, maar je voelt je in het donker niet op je best en wilt eigenlijk gauw doorlopen. Auto stond vlakbij en toen erin en naar huis. Heerlijk bij de koffie het overgebleven gebakje gedeeld. Was Scharzwalder Kirsch en heeeeerlijk.

Stukje schrijven en wat foto's erbij gaan doen. O jee, accu leeg van laptop. Opladen en maar Journaal en Luizenmoeder slot gekeken. Kan nu weer even verder.

Morgen weer wat raampjes lappen, hoeven we niet alles in een keer te doen. Vanmorgen trouwens al de voorkant van entree van het huis gedaan, dus nog maar een paar. Twee wasjes draaien en daarna kijken we wel. Misschien in de middag hier het strandje om de hoek.

Nou tot morgen.

• 19 Maart 2018 - 09:12

Jacqueline & Jan:

Weer helemaal bij met het lezen van jullie vakantieverslag.
    Geniet maar lekker van het warme weer, het is hier ijzig koud.
    Vreselijke koude oosten wind brrrrrr....
    Fantastisch met de foto's erbij. Erge mooie plaatjes!
    Je houdt het thuisfront goed op de hoogte en regelmatig jaloers!
    Geniet er nog lekker van.

x J&J