Cas Abao en de Handelskade - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Cas Abao en de Handelskade - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Cas Abao en de Handelskade

Blijf op de hoogte en volg L

06 Maart 2018 | Curaçao, Willemstad

Vandaag waren we vroeg wakker en zijn maar gelijk opgestaan. Ik ging even op de laptop de I-Telegraaf lezen en ineke ging aan het wieden. Daarna mocht ik ontbijtje klaarmaken, dus een grote bak yoghurt met muesli voor mij en voor Ineke met een banaan erin. Toen de spulletjes ingepakt, check, dubbelcheck, niks vergeten... en wij op weg. Eerst even tanken. Diesel. Je moet hier eerst je geld of een kaart geven en ik gaf honderd gulden voor pomp 7 en na afloop kreeg ik 40 gulden terug, dus 45 liter getankt voor 60 gulden, zeg 30 EUR. Kunnen we weer een stuk mee rijden. Cas Abao is ongeveer 30 km heen en dan weer terug ook natuurlijk, leuke stukjes. We waren tegen tienen, niet al te laat, op het strand en toch waren al vele mooie plekjes bezet onder de schaduw van de bomen. We gingen weer liggen waar we vaker hebben gelegen, onder het rieten dak van een ruime overkapping. Eerst toch maar even zonnen en ik ging dus voor de overkapping lekker in het ochtendzonnetje trachten bruiner te worden. Durf het bijna niet te zeggen, maar het weer is eigenlijk niet zooo goed. Veel bewolking steeds, tuurlijk blauwe luchten ook, maar over het algemeen veel bewolking. Ook vandaag wel vele wolkpartijen waardoor zo'n mooi wit strand net iets minder mooi wit is en de zee iets minder mooi licht- en donkerblauw. Dan maar snorkelen, ik was warm genoeg door de zon. Zwembroek natuurlijk al aan, bril af, snorkel in elkaar geklikt en onderwatercameraatje pakken. Ai, ai, mijn onderwatercameraatje ZONDER zijn onderwaterhoesje gaat geen mooie beelden geven. Ik was het waterdichte omhulsel vergeten. Dom, dom, dom. Nou ja, nog een keer terug komen, geen straf hoor. Back-up cameraatje van Debbie lag ook nog thuis. Dus snorkelen en naar de vissen zwaaien dan maar. Eerste keer weinig vis gezien, maar tweede keer even verder naar links waar minder zand op bodem was en meer rotsen en helderder water zagen we weer hele mooie schooltjes. Op een gegeven moment zwermen ze om je heen in afwachting denk ik van een stukje brood of zo. Moest al denken aan de rel in Nederland bij de Oostvaardersplassen m.b.t. het bijvoeren van de dieren, nou vandaag van mij kregen ze hier in ieder geval niks. Maar zooo schattig, ik moest echt lachen onder water, zo'n doodskistvisje dacht ik dat ze heten, kwam steeds heeeeel langzaam recht op mijn gezicht af gezwommen met mondje open en pas als ik hem/haar wilde aanraken, gauw een paar slagen en weg was tie. Dat herhaalde zich een paar keer. Volgende keer trachten te filmen. Zag een hele grote vis met zijn schaduwvis steeds voorbij zwemmen. Raar gezicht, twee totaal verschillende vissen, de een groot en lomp en de ander heeeel lang en dun en ze zwemmen in perfecte harmonie, bijna in elkaar gekronkeld, zo tussen alles door. Lijkt een beetje op die vissen die onder de bek van een haai of zo zwemmen. Hoop het op beeld vast te kunnen leggen de volgende keer.
Nou zo verliep de dag een beetje, lezen en zwemmen. Sprak nog in het water met een Amerikaan, die vandaag met de boot was aangekomen en vanavond om half acht weer zou vertrekken. Morgen Bonaire en de dag erop Aruba. Ze waren vertrokken uit Miami.
We hoorden toevallig van Martin via de WhatsApp dat de dochter en haar man van Fam. Schaap uit onze gemeenschap Hoorn ook met een Amerikaans cruiseschip zou aankomen vandaag dus dat zou best wel eens dezelfde kunnen zijn.
Omdat we nog niet in Willemstad aan de Handelskade gezeten hadden, besloten we eigenlijk om dat maar te gaan doen. Kijken naar de boot en het vertrek.
Wij dus na drieën naar huis gereden, even lekker opgefrist en omgekleed en richting de Handelskade. Weer geparkeerd voor de bioscoop op het grote parkeerterrein van het Waaigat en dan loop je daarna gelijk over de Prinses Amaliabrug of de Wilhelminabrug eigenlijk zo tegen de drijvende groente- en fruitmarkt aan op de Caprileskade. Nou dat was wel even schrikken. Niks drijvende markt, helemaal GEEN markt. Alle boten van de Venezolanen waren vertrokken en de hele kade was leeg en bood een troosteloos aanzicht. Vanwege de slechte interne economische toestanden in Venezuela heeft dictator Maduro alle boten verboden de korte oversteek naar Curacao te maken uit angst dat veel goederen, geld en andere rijkdommen het land uit worden gesmokkeld. Tja. Er lag wel een gigantisch jacht uit George Town (van de Cayman Islands) inclusief helikopter op het bovendek. Wat een ding zeg. Ook lag een van de drie aangemeerde cruiseschepen in de Sint Anna baai, achter de Koningin Emmabrug of ook wel de pondjesbrug genaamd. Het was de AIDAdiva. Een Duits cruiseschip uit 2007 met een passsagierscapacitieit van 2100, exclusief 590 bemanningsleden. We liepen over de pondjesbrug van Punda naar Otrabanda (Papiaments voor andere oever) naar de andere twee schepen, zo door het Rif fort, langs het Renaissancehotel naar de pier. De eerste was de Amerikaanse boot. Heette 'Navigator of the Sea'. Passagierscapaciteit van ruim 3800 en gebouwd in 2002. Kon denk ik niet missen dat ook Danielle en haar man hier ook op zouden moeten zitten. De tweede lag te ver weg om goed te kijken welke nationaliteit deze had. We mogen niet door de hekken, want hebben geen tag. Eventjes lekker langs de pier geflaneerd, fotootjes gemaakt en toen terug naar een plekje aan de Handelskade om bootjes te kijken en naar het open en dicht gaan van de pondjesbrug. Warempel, was een tafeltje vrij en we hebben lekker een paar uur daar gezeten, begonnen beiden weer met een cocktail die later bij het afrekenen maar de helft bleken te kosten. Happy Hour. Nooit rekening mee gehouden. Leuk om te weten. Scheelt weer. Ineke de 'Caribbean Sunset' en ik de 'Iguana Passion', nou hier zat in ieder geval meer sterke drank in dan bij Karel's op Bonaire. Ook nog wat gegeten daar en koffie toe. Af en toe wat fotootjes/filmpjes makend van de brug die open en dicht gaat. Leuk om te zien. Tegen tien voor acht vertrok inderdaad het Amerikaanse cruiseschip, dus 20 minuten later dan het schema. Nou, ondertussen hadden wij het ook wel weer gezien en gingen dus maar weer naar huis. Hadden gezien wat we wilden.
Morgen gaan we even verder in de tuin, Ineke heeft nog wat stenen hier en daar verzameld die kriskras los verstrooid in de tuin liggen. Even de biesrand rond het zitgedeelte van de tuin daar verder mee versieren.Even een kalm dagje en dan kan ik 'smiddags een poging met de belastingaangifte wagen. Kijken hoe ver ik kom. Eventueel om 3 uur lokale tijd hier, inloggen op de kerkdienst Hoorn, daar lokale tijd 8 uur. Tot morgen maar weer.

• 07 Maart 2018 - 08:22

Jan & Jacqueline:

Leuk hé, zo die grote cruise schepen die komen en gaan.
    Als je erop zit is het ook een bijzondere happening.
    Aida, de Duitse cruisemaatschappij, daar zijn wij nu 3 x mee geweest.
    Fantastisch! Een drijvende stad!
    Enjoy

x Jan & Jacqueline

• 07 Maart 2018 - 13:35

L Dirven:

Ja, lijkt ons toch ook wel een keertje leuk om mee te maken. Dit was de diva, Aida heeft er wel heel wat varen. Dus, wie weet. Groetjes