Shota Boka weer en Coronavirus - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Shota Boka weer en Coronavirus - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Shota Boka weer en Coronavirus

Blijf op de hoogte en volg L

12 Maart 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is donderdag 12 maart. Het Coronavirus is in al zijn hevigheid bezig de wereld steevast in zijn greep te houden. Alles komt tot stilstand en ik hoop echt dat de KLM niet omvalt nu ze ook niet meer naar de USA mogen en al niet meer naar China gingen. We willen namelijk echt wel straks terug naar onze familie. Willem zijn feest, wat de 27e maart gehouden zou zijn en de reden ook van onze terugkomst op die datum, heeft hij ook al uitgesteld door de grote schare van afzeggingen van internationale klanten die waren uitgenodigd. Je kunt je niet voorstellen wat dit virus allemaal teweeg brengt in de wereld.

Beurzen kelderen waar je bijstaat en de AEX is al 30 % minder waard in bijna twee weken. Alles dicht in Italie en omstreken en vanmorgen naar premier Rutte gekeken tijdens de live uitzending waarin hij de verdere stappen uitlegde die Nederland neemt om het virus een halt (?) toe te roepen. We zitten hier dan nog redelijk veilig. Hier is het virus namelijk nog niet aanwezig, wel is een cruiseschip weggestuurd waar de besmetting op aanwezig was. Die is nu onderweg naar Barbados. Heeft hier niet mogen aanmeren. Vele doden in Italie en ook in Nederland inmiddels enkele personen overleden.

Het is echt een onwerkelijk gevoel. Bijna machteloos te zijn tegen die onzichtbare sluipmoordenaar van momenteel iets meer (zwakke) ouderen die een grote risicogroep zijn. Voetbal ligt overal stil, Grand Prix Australie van de Formule 1 afgelast. Te bizar voor woorden. Groeten wordt eventueel een “lucht” High Five en zo weinig mogelijk contact maken met andere mensen.

Landelijke jeugddienst van onze kerk voor aanstaande zondag ook afgelast, ook verdere landelijke bijeenkomsten de eerste twee weken. Verstandig natuurlijk. Dus niet onderschatten en neem de voorzorgsmaatregelen die geadviseerd worden en was veel je handen en mijdt (zoveel als het kan) persoonlijk contact. Je telefoon blijkt ook trouwens een bron van smerigheid te zijn en pinnen (contactloos) is beter als contant betalen. Geld is natuurlijk ook een bacterieoverbrenger.

Nou, nu maar even terug naar onze vakantie. Die gaat ook nog steeds door. We zijn natuurlijk wel erg betrokken bij de thuissituatie van onze families en de kerkperikelen, maar we beleven hier met zijn vieren heerlijke gezellige dagen. Maandag een topdag in Sheta Boka National Park gehad. Je krijgt gewoon niet genoeg van het fantastische natuurgeweld.

Boka Pistol blijft boeien en weer mooie foto’s (op “live” stand) gemaakt. Leuk effect krijg je dan op de foto, die een ietsje dan beweegt. Vooral met de spuitende Boka Pistol geeft dat een aardig resultaat. Toen door naar Boka Kalki. Mooie inham met mooie inkomende golven op het strand. Mooie wandeling door wat bossen daar naar toe. Erg heet, want je loopt uit de wind in de inham. Wind gaat over je heen. Heeeet!! Daarna door naar de cave. Haha, ja hoor, ook Arjan lekker natte voeten gehaald toen de golven toch harder de grot in kwamen rollen dan hij dacht.

Loopt wel weer droog als we gaan wandelen. Toen de wandeling naar de Natural Bridge. Heerlijk. Stond echt wel een harde zwoele wind, dus was heerlijk lopen zo langs de kust en Boka Tabla uitzichtpunt over de zee. Goed uitkijken, want het is veel lavasteen wat erg puntig is waar je overheen loopt. Als je valt ben je echt de pineut. Petje ook goed vasthouden soms, want anders ligt ie in de Caribische Zee. Was erg mooi, zijn nu doorgelopen naar de natural bridge, wat we de vorige keer niet hadden gedaan met onze Duitse broeder en zuster. Leverde weer mooie plaatjes op. Ach, heerlijk gewoon. Natural Bridge heet daar Boka Wandomi. Daarna richting huis. Moe, maar voldaan van zo’n ruim 7 kilometer wandelen in de fantastische natuur.

Weer gezellig spelletjes gedaan en de kop van de week was er al weer af.

Arjan heeft lekker ‘savonds gekookt. Spaghetti Bolognese. Heerlijk was het.

Dinsdag een heerlijke rustdag gehad, met lezen, spelletjes, boodschapjes en Arjan kon zijn dagelijkse wandeling weer maken op de terugweg van de winkels.

Begonnen de dag wel met het voederen van de suikerdiefjes en er even voor gaan zitten wat er allemaal aan komt vliegen. Leverde leuke stukjes film op waarvan ik er een paar op Instagram heb gepost. Zelfs een soort duif die niet tot de doelgroep behoort kwam letterlijk zijn neus in andermans zaken stoppen.

Woensdag een lekker stranddagje ervan gemaakt.

We wilden proberen te snorkelen bij de Tugboatbeach, strandje waar een sleepbootje is afgezonken en mooi is om er naar toe te duiken en omheen te snorkelen. Had wat YouTube filmpjes gezien erover. Daar ‘smorgens aangekomen was het erg druk en het is al niet zo groot en geen strand maar meer rotsachtig, dus we besloten een kilometer de andere kant op te rijden naar Jan Thiel Beach waar de mooie resorts zitten zoals: Livingstone en Papagayo o.a.

Gauw een plekje voor de auto gevonden, was nog vroeg genoeg en ook op het strand was er keus genoeg.

Doken onder een rieten hut, dus lekker uit de zon met zijn vieren. Heerlijk gesnorkeld, wat fotootjes gemaakt en lekker lui gelegen.

Kortom, het vakantiegevoel. In de namiddag naar huis, was weer genoeg geweest en dan is het lekker om weer even te douchen en opgefrist aan tafel te gaan zitten.

Fotootjes bekijken. Verdere nieuws bestuderen van de Coronacrisis en ook ntuurlijk weer eten. We hadden een tafel gereserveerd nu bij De Buurvrouw om daar nu eens in de avond te eten. Hadden al drie keer daar geluncht. Wilde nu wel eens de vleesspiezen proberen daar. Op de site zag het er goed uit.

Nou het was ook lekker. Drie van ons maar de Lomito spies (ossenhaas) en Ineke had de Buurvrouw special. Een mix van vlees aan de spies. Na een lekker toetje waren we vol en reden we terug.

Ach, zo vliegen de dagen voorbij.

Vanmorgen zoals boven al eerder beschreven in het begin, erg meegeleefd met wat er zoal in Nederland aan de hand is. Het zet je aan het denken. Hopelijk is het virus binnenkort over zijn hoogtepunt heen. Iets betere berichten namelijk uit China. Trump denkt dat het fakenews is en Amerika gevrijwaard blijft. Idioot. Geloof dat zijn eigen gezondheidsminister al is afgetreden omdat hij het niet eens is met de president.

Zijn vroeg in de middag naar de dikke dames gegaan. Nog even een Chichi kopen voor op het dressoir in Spanje. Mooie uitgekozen met krulspelden in haar haar. Kunnen een foto maken en op sturen naar de dame die het poppetje heeft geschilderd. Onder het poppetje staat haar “rugnummer” dus we weten een ieder zo terug te vinden.

Vanmiddag weer een mooie tas gescoord bij Van Den Tweel, dus we liggen op schema om deze en gene met een tas te verblijden. Elke 50 ANG is een gratis tas. Nadeel was wel dat je de bonnen alleen op het vliegveld kan meenemen.

Eergisteren konden we een vrouw bij de andere kassa blij maken door haar zo’n voucher te geven. Zij wilde er ook een maar had geen voucher natuurlijk. Net als wij de eerste keer. Had er genoeg op zak om haar er een te geven. Zij ook blij.

Vanavond weer lekker spelletjes gedaan. Die ik natuurlijk briljant als ik ben, gewonnen heb. Nee hoor. Gaat over en weer. We lachen er veel bij, en nog even en dan gaan ze zondag al weer weg. Voorbij gevlogen de periode.

Voor morgen een tafel gereserveerd in het Rif Fort, over de zee uitkijkend. Heb er zin in, is mooie stek, hebben daar drie jaar geleden ook al gegeten.

Nou tot de volgende update maar weer. Zal zijn als Arjan en Viola op het vliegtuig zijn gezet en de thuisreis gaan aanvaarden.

Bon nochi. Licht gaat uit hier.

• 13 Maart 2020 - 08:34

Jacqueline:

Wat een geweldig verslag weer! en super mooie foto's
    Wat een belevenis om zo lang op dit mooie eiland te zijn.
    Geloof toch echt dat jullie reisleiders moeten worden.
    Jullie zijn op de hoogte van alle mooie plekjes en restaurantjes en niet te
    vergeten, parkeerplaatsen :)
    Denk er maar eens over na, Leo & Ineke!
    Geniet nog lekker van de laatste dagen daar en hopelijk
    kan de KLM jullie veilig terugbrengen naar NL
    Enjoyyyyy x
    Jan & Jacqueline

• 14 Maart 2020 - 03:05

Arjan:

Wat een leuke twee weken hebben we gehad samen.
    Veel gedaan (ook veel niets gedaan), bezienswaardigheden bezocht, het eiland rondgereden, op het strand van Porto Marie en Jan Thiel gelegen (maar ook gesnorkeld en vissies gespot, Shete Boka bezocht met de opspattende golven, de destilleerderij van Blue Curaçao gezien, de flamingo’s van Willibrord, de schildpadden van Playa Kalki, natuurlijk in Willemstad geweest (overdag en in de avond), op de pontjesbrug gestaan toen die open ging, heerlijk gegeten bij De Buurvrouw en het Rif Fort, de Dikke Dames bezocht en leuke ChiChi’s gekocht.
    Tussendoor naar Bonaire gevlogen met Dividivi Air en aldaar samen met de familie Bor het eiland rondgereden en in Kralendijk een heerlijk ijsje en een pizza gegeten.
    Spelletjes gedaan (gewonnen en verloren en dat wederzijds) en altijd die herrie van de honden en de motoren, maar vooral die lekkere warmte, zon en wind en liters zonnecrème en water. Kortom: Curaçao!
    Heerlijk geslapen s’nachts en daarna lekker ontbeten.
    Tassen gescoord bij Van den Tweel en Tikkies uitgedeeld...

Wat vliegen twee weken snel voorbij en dan hoop je stiekem dat KLM niet mag landen op Hato en dat je nog een week “moet” blijven, maar ja...
    Op dit moment van schrijven lijkt het erop dat er een leeg toestel hier naartoe komt en passagiers mee terug neemt naar Coronaland.

Veel dank aan Leo en Ineke voor hun gastvrijheid (die we al kenden) en voor het dulden van ons tweeën.
    Een fijne en leuke herinnering kunnen we aan onze levensreis toevoegen!

• 14 Maart 2020 - 03:09

Arjan:

Ben ik nog vergeten de muggetjes te bedanken die zo tactvol waren om s’avonds en s’nachts mijn dochter te steken en niet mij...