CORONA - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu CORONA - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

CORONA

Blijf op de hoogte en volg L

14 Maart 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is zaterdag 14 maart. Even maar een snellere update dan gebruikelijk. Dit is echt een ongelooflijke periode van dit jaar en in deze eeuw. Nog nooit zoiets meegemaakt. De terechte angst betreffende het Coronavirus, die nu eigenlijk de hele wereld in haar ban heeft, heeft er uiteindelijk dan toch toe geleidt dat ook onze kerk heeft besloten haar deuren vanaf morgen dicht te houden. Zal even beginnen weer bij de vrijdag. Ja vrijdag de 13e was het. Ben niet bijgelovig, wel gelovig maar het was wel een zware dag qua mailverkeer. We hadden voor vanavond een tafel besteld bij het Rif Fort, bij Steak & Ribs, een tafel bij de zeekant.

Intussen druppelen gedurende de hele dag berichten binnen van alle kanten op sociale media dat vliegtuigen niet meer welkom zijn hier op Curacao om het virus trachten te weren van het eiland.

Cruiseschepen mogen niet meer aanmeren en kunnen Arjan en Viola dan nog wel terug zondag?? Over ons iets minder zorgen, duurt nog twee weken, hopelijk is dan iets meer bekend erover, maar a.s. zondag? Hoe gaat dat? Sabine de Rek (zelf stewardess bij de KLM) facetimede met haar zus en vader dat waarschijnlijk lege vliegtuigen van de KLM onze kant op komen om wel weer vol terug te gaan naar Nederland. Werktijdverkorting voor allemaal bij de KLM, contracten worden niet verlengd voor 2000 werknemers, uitzendkrachten ontslagen, kortom KLM neemt drastische maatregelen om de crisis het hoofd te kunnen bieden.

Las dat EUR 5000 miljard aan beurswaarde al in rook is opgegaan.

Dat is een 5 en 12 nullen. Zo ziet dat eruit.: 5.000.000.000.000,00

Werkelijk niet te bevatten. Op het eiland was tot donderdag 1 geval bekend die besmet was met het virus. Inmiddels zijn het er vandaag 2, een echtpaar.

Arjan en ik hadden het erover dat het meest verstandige zou zijn als ook onze kerk een tijdje geen diensten meer zou houden. Hadden namelijk live op de NOS TV de premier zijn uiteenzetting meegekeken over dat alle bijeenkomsten van boven de honderd aanwezigen afgeblazen dienden te worden. Nou hebben we in ons land niet zoveel gemeenten met zoveel volgende ledenvan over de honderd, (2 of 3) maar als je met zeg 50 of 60 broeders en zusters zit waarvan meer dan de helft in de risicogroep zit, is het ook niet echt verstandig om diensten te houden. God loopt niet weg. Die wacht wel op ons tot we weer terug zijn. Waarom risico lopen???

Voorlopig was hier nog geen sprake van bleek dus. Nog gewoon diensten houden. Hoewel al reeds in Spanje alle kerkdiensten van de NAK waren stopgezet. Maar ja die hebben een andere districtsapostel. Wij moeten wachten op de besluiten vanuit Duitsland.

Zijn in de vooravond naar het Rif Fort gegaan en jammer genoeg was het een beetje bewolkt zodat een ondergaande zon vanaf onze zitplaats in het restaurant niet echt te zien was. Hebben wel heerlijk gegeten. De steak met pepersaus voor Arjan en mij was echt goed en ook Viola en Ineke hebben gesmuld met de keuze die zij hadden gemaakt. Zaten eerst echt wel in de volle wind en een luidruchtige tafel met jongelui naast ons. Arjan heeft een andere tafel toen gevraagd en ze hadden een lekkerder plekje, toevallig de plek/tafel waar wij drie jaar geleden ook aan hadden gezeten. Lekker uit de wind. Top.

Daarna, inmiddels gezellig donker, naar de mooi verlichte pontjesbrug gelopen en leuke foto’s gemaakt. Net te laat om weer de brug op te gaan, die weer open ging. We zijn toen met het pontje gegaan. Hadden ze ook nog niet meegemaakt. Ook leuk natuurlijk. Wilden nog een afzakkertje nemen bij de Iguana bar, maar het laatste lege tafeltje werd net voor onze neus weggekaapt en de enig ander overgebleven tafel wilden we niet hebben. Werd zwaar gerookt aan beide zijden.

Maar naar huis gereden en uit zitten buiken.

Vandaag ietsje later opgestaan en weer lekker ontbeten. Nog wat boodschappen gehaald voor de burrito’s (het galgenmaal) van vanavond. Waren vorige week ook een succes, dus hadden we wel zin in. Arjan liep weer terug vanaf de Centrum winkel. Stevige tippel. Onderweg zelfs een paar druppels regen.

Kregen al wat info dat in veel gebieden in Duitsland geen diensten werden gehouden. Heel Hessen niet. Over Nederland nog steeds niets bekend. Hadden wel gevraagd aan onze voorganger, maar we moesten wachten, Nederland nog gewoon diensten houden.

Uiteindelijk kwam er duidelijkheid. Vrij laat, Nederlandse tijd rond 21.00 uur. GEEN diensten tot nader order. Hehe, verstandig. Het verschil tussen honderd aanwezigen en twintig is er niet. Iedereen kan aangestoken zijn of worden.

Goed handen wassen steeds, werkelijk een bizarre situatie. Kregen mee van het hamsteren in Nederland. Geen wc rol meer te krijgen. Pieter Derks had er een mooi verhaal over op de radio. Komt niet als eerste bij me binnen om wc papier te hamsteren. Je kunt het omdraaien en een keer uitwassen, waar is het probleem? Alle gekheid op een stokje….. Het is natuurlijk heel onwezenlijk.

Heb wel toen gelijk Mario op de hoogte gesteld, GEEN dienst morgen de 15e. Blijf maar weg. Houden nog wel contact. Ook Herder Bor op Bonaire gauw geappt dat ik zelf geen dienst ga houden morgen. Ik weet niet of dat bij hem nog gelukt is alle broeders en zusters nog op de hoogte te stellen. Ze zijn daar ietsje groter dan hier op Curacao als gemeente. Dinsdag komt hij naar ons toe. Tussen de eilanden nog wel vliegverkeer heen en weer, althans, tot nu toe. Kan per uur veranderen denk ik.

Over onze situatie ben ik niet zo bezorgd. Zitten redelijk geisoleerd op dit eiland. Virus schijnt niet tegen veel warmte te kunnen.

Nou hier is het heet genoeg. Alhoewel ik dit ook met een korreltje zout neem. Je hoort de gekste dingen. Proberen weinig contact te maken. Nou ja, we hebben net gisteren zitten eten in een restaurant, weten wij veel wie al wat heeft opgelopen?? Ach , we doen ons best.

Gaan ervan uit dat we gewoon terug kunnen vliegen. Leeg vliegtuig hiernaar toe en wij dan maar Business Class terug. Hopelijk zijn dan namelijk al alle Nederlanders weer geevacueerd en terug en wij als enige dan nog. Haha, keep on dreaming. Moeten Maaike maar even lief aankijken, die werkt waarschijnlijk nog niet, dus zal wel niet lukken. Dus voorlopig hier en in Nederland en veel andere landen geen kerkdiensten en kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Spannende tijden gaan het worden. Vele sectoren en bedrijven krijgen zware klappen en zullen failliet gaan.

Ook onze reis naar Spanje staat op scherp. Spanje verbiedt een ieder op straat te gaan die niet naar zijn werk onderweg is of naar een apotheek. Te bizar voor woorden. We wilden half April naar Spanje. Vrees met grote vrezen dat dat niet zal lukken. Als dit het ergste is?? Luxeprobleem. Belangrijkste is gezond blijven!!!

Weet niet als ik thuis kom of ik dan gelijk onze kleinzoon al mag zien, ook voor de kleintjes is het gevaarlijk en ik weet ook dan nog niet of ik wat heb opgelopen, toch?? Tjeetje zeg, nog weer twee weken langer wachten dan, denk ik.

Nou, ik eindig hier maar met het ingelaste stukje. Vond het even belangrijk om nu het nog een beetje helder in mijn hoofd is, qua volgorde, dit al op papier te zetten. Morgen bijzondere dag, Arjan en Viola uitzwaaien en wegbrengen naar Hato. We hebben heerlijke dagen met ze beleefd. Vanavond de laatste Rummiekuppies gedaan. Spel blijft even hier. Kunnen we het met zijn tweeen of met de familie Bor ook nog even spelen.

Bon Voyage en Vaya Con Dios Arjan en Viola. Safe journey home. Bedankt voor jullie gezelligheid.

• 15 Maart 2020 - 11:03

Rietje:

Nou Leo, je schrijft dat God wel op jullie blijft wachten......maar volgens mij gaat God toch gewoon mee naar huis toe en verblijft daar ook graag ? :))
    Het is inderdaad bij ons een idiootsie in de winkels. Zo egoïstisch en alleen uit angst handelende mensen. Barmhartigheid en delen zijn begrippen die niet leven in de supermarkten.
    Ik was voor onze stichting op zoek naar handgel..... Ja!!, bij een drogisterij kon ik 1 flesje van 100ml handgel kopen......4,99!!!! Thom had toevallig 3 weken geleden toen de noodzaak nog niet bestond bij Zeeman ook 100 ml gekocht voor 0,79 eurocent. Het is een gekkenhuis :((

In ieder geval, pas goed op jullie zelf, veel liefs xxx