Eerste duik en t(p)uinruimen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Eerste duik en t(p)uinruimen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Eerste duik en t(p)uinruimen

Blijf op de hoogte en volg L

19 Januari 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is zondagavond 19 januari als ik dit schrijf.

Heb net het laatste klaar kunnen maken aan administratie voor de dienst hier van Sept-Dec. 2019, en opgestuurd naar Amersfoort. Hoop dat ze er wat mee kunnen.

Ja, het laatste wat ik schreef was op dinsdagavond en inderdaad zijn we woensdag naar de pontjesbrug geweest in Willemstad.

Ritje van zo’n 7/8 minuten, maar echt veeeeel te ver om te lopen.

Kwamen op de grote parkeerplaats aan langs het Waaigatplein en schrokken, zooo druk heb ik deze parkeerplaats nog nooit gezien.

Wel gratis parkeren en vonden toch nog een plekje dichter bij de brug naar de Handelskade. Was weer lekker om daar te lopen, kwamen langs de stalletjes (nu gerenoveerd) van de vroegere fruithandelaren uit Venezuela. Alles leeg, geen bootjes en geen handel.

Een Curacaoenaar verkocht wat zoete hapjes, de rest was leeg. Treurige aanblik.

Vanwege de vele rellen en de grens op slot in Venezuela komen/mogen ze niet meer oversteken die 50/60 km hier naar toe om hun handel te verkopen. Curacao zelf schijnt ook niet echt mee te werken en wilden zo hun eigen verkoop van fruit stimuleren, hoorde ik, en werkte dus niet. Maar goed, langs de Handelskade over de pontjesbrug (Koningin Emmabrug) naar Otrobanda, de andere kant. Eerst wat selfies natuurlijk. Lagen twee cruiseschepen en hebben besloten daar naar toe te lopen. Was druk in het Riffort, waar je doorheen loopt richting de pier waar ze liggen.

Gezellige steelbandmuziek en Latin pop (Gloria Estefan stijl) wat piepjonge danseressen (jes) vermaakten de meute. En dat in een stralend zonnetje. Ja, dan voel je je echt wel ver weg van Nederland. Even het hotel in gelopen waar we mochten logeren toen we de eerste keer vertraging hadden. Waren met grootscheepse verbouwing beneden bezig.

Even daar door het Casino gelopen en bij de roulettetafel wat blijven hangen. Faites vos jeux, Rien ne va plus, balletje rolt op 30 en maar 1 persoon had hem er half op staan, rest was alles kwijt en hij kreeg flinke stapel fiches terug. Rijen eenarmige bandieten stonden er, die krijgen van mij geen stuiver, sorry gulden. Maar altijd leuk om te zien. Je kan zo maar de jackpot raken. Even in Casino sanitaire stop gemaakt en verder gelopen.

Op de pier paar fotootjes weer gemaakt en toen maar terug het fort in. Ijsje halen. Ze praten hier ook Nederlands, maar twee hoorntjes met twee bolletjes ijs per stuk, snapte ze toch echt niet. Toch uiteindelijk goed gekomen en 26 gulden armer loop je met smeltend ijs naar buiten, waar je echt goed moet rondlikken anders loopt het over je handen. Was wel een heerlijk vers hoorntje maar ijs was zozo. Rum/rozijnen was echt niet door de rum geweest en de verdwaalde rozijn konden we met moeite vinden. Ook de citroen/lemon was niet om over naar huis te schrijven. Ik blijk het toch nu te doen. Was het eigenlijk niet waard. Maar goed. Heerlijk even “aapjes zitten kijken” zoals mijn vader dat altijd noemde als hij op een terras met een koffie naar de voorbijgangers zat te kijken.

Nou je snapt het wel he, met twee cruiseschepen die leeglopen zie je echt van alles voorbij komen. Bert Haanstra had hier ook van genoten en mooie film van kunnen maken. Natuurlijk ook soms best wel heel zielig als je iemand in een bikini met een doorzichtige omslagdoek ziet lopen die werkelijk, echt waar, ook niet in twee stoelen in een vliegtuig past. Kortom, je komt de tijd wel door.

Het is wel een groot ijsje, dus duurt wel lekker lang. Weer terug maar naar de auto. We hadden het eigenlijk wel even gehad.  Ik wilde ook terug naar mijn boek. We lezen hier veel en had al twee boeken uit. Eentje geleend van Arjan, waren geschreven herinneringen van Maarten Spanjer’s jeugd. Zo leuk, je herkent wel dingen uit je eigen jeugd, hij is van 1952, ook in Amsterdam opgegroeid, ik van 1954. Was in een zucht uit.

Had thuis twee nieuwe boeken van Lars Keppler gekocht. (Aanraders trouwens)

Eentje moeten thuislaten, had al teveel overgewicht en die ene die ik wel had meegenomen had ik hier ook zo uit, wel 520 bladzijden, maar toch.

Laat hier nou gelukkig ook een boek van hem staan in het huisje. Die ik nog niet gelezen had. Superspannende boeken met terugkerende personages. Heeeerlijk.

Donderdag de eerste stapel tuinrotzooi klaar gemaakt in de vuilniszakken en vrijdag naar de stort gebracht. Volle auto op weegschaal, dumpen, weer wegen en verschil is gestort. Was 40 kg maar. Volume, een SUV vol.

Vriendelijke meneer, vroeg om keuringskaart van de auto en mijn paspoort, toen ook nog mijn laatste twee cijfers van mijn Cedula. Ja heb ik wel in Spanje , maar hier woon ik niet. Bewijs van inschrijving. Gaf hem toen maar rijbewijs, nee , niet nodig.

Ja, en dan legt ie dus weer gewoon je paspoort op de fotocopier. Ja, staat BSN, alles op. Het is een redelijk simpele manier om persoonsfraude te (laten) doen. Hij leek me eerlijk genoeg om mijn gegevens niet aan de hoogste bieder aan te bieden. (Fingers crossed)

ZO, die rotzooi is ook alvast uit de tuin, begin van de tuin is schoon, nog echt genoeg te doen. Geeft wel voldoening. Had nog naar het thuisfront ge-appt dat we niet mee konden werken in de tuin van de kerk a.s. zaterdag, we hadden hier ons portie al gedaan. :-)

In de namiddag voor het eerst even naar het dichtsbijzijnde strandje geweest. Even een verfrissende duik nemen, hadden lang genoeg gezweet. Was even heerlijk, even gesnorkeld, wel mooie visjes, maar hier is onder water niets te zien. Wel als je met een helmduik voorbij de pier loopt de open zee in, maar in dit zwinnetje is alles grijs op de bodem, natuurlijk wel heeeel helder water met een heeeeerlijke temperatuur. Maar wel paar uurtjes heerlijk gezeten in de namiddag met de zon en de nooit aflatende wind om je heen.

Zaterdag wat inkopen weer gedaan, zondag zou het donkere zusje met haar dochter nu ook haar man meenemen en tevens zou er ook nog een broeder en zuster uit Nederland komen. Ineke wilde een slaatje maken en we hebben wat blokjes kaas alvast gesneden. Alles in kannen en kruiken voor vandaag na de dienst.

Vanmorgen liep het niet storm. Toen Mario en zijn vrouw aankwamen, liet hij weten dat het echtpaar uit Nederland niet zou komen. Hij was de hele nacht niet lekker geweest en durfde het niet aan om te komen.

Kort na tienen maar met de dienst begonnen. Het zusje met dochtertje en man was er nog niet en is ook niet gekomen. Ze hadden wel kort na half elf Doris geappt, of het nog zin had om te komen , maar Doris heeft geappt dat de dienst al bijna voorbij was. Heilig Avondmaal was ook al geweest.

Nou we hadden dus een heerlijk slaatje en veul teveul kaasblokjes (heerlijke oude) voor ons vieren, dus we hebben lekker weer tot drie uur zitten praten en eten.

Stokbrood erbij, smaakte heerlijk.

Vanavond nog even met zijn tweetje de rest van het slaatje opgegeten en kaas ligt in de ijskast. Komt wel op.

Zie dat me cluppie goeie zaken heb gedaan. AZ verloren, PSV gelijk en Ajax gewonnen. Weer punten uitgelopen. Yes!

Hadden het nog met Doris en Mario over de shirtsponsoring van Curacao op shirtje van Ajax.

Ja, er is hier al zo weinig geld en dan zoveel in Ajax pompen, maaaaar, wij Nederlanders geven hier ook weer veel uit, dus hopelijk compenseert dat. Wij doen in ieder geval erg goed ons best.

Nog even over Odin, krijgen soms wat leuke filmpjes, foto’s van hem of Facetimen even. Groeit lekker, eet goed en kijkt lekker uit zijn oogjes, op de momenten dat hij niet slaapt. Heerlijk knulletje. Heb hem in My Heritage erbij gezet.

Vandaag nog even met Linn/Debbie ge-appt. Ze was jarig, alweer 8 jaar. Gaat hard. Gisteren met Noah. Zijn slaapkamer is nu veranderd in een klimmuur met ook een klimtouw en haken waar hij zo de hele kamer doorheen kan zwaaien/klauteren. Gaaf voor dat knulletje, genoeg energie, en zo kan ie het kwijt.

Nou het is weer welletjes. Ik ga lekker Netflixen. Messiah klaar, geen “must see”

The Laundromat is fantastisch. Wordt verteld over de Panamapapers en het advocatenbureau Mossack/Fonseca en hoe de financiele wereld ons een loer draait. Aanrader, met Meryl Streep en Antonio Banderas.

Tot ergens deze week weer.

(Hans je krijgt wel een zakje hoestbonbons van me als we weer terug zijn)

Bedankt voor jullie leuke reacties trouwens Het lukt me niet in deze versie op jullie commentaren te reageren. Maar laat dat jullie niet weerhouden.

Bon Seman.

• 20 Januari 2020 - 08:51

Debbie:

Wat een leuk verhaal weer pap, heerlijk om alles zo te lezen wat jullie doen!
    Is een ereader niks voor je? Of Storytel? Kan je ook op lezen. Scheelt heel wat gewicht aan boeken

• 20 Januari 2020 - 11:19

Rietje:

Hé Deb, daar dacht ik ook aan. Als je lid bent van de bibliotheek kun je gratis e-boeken downloaden.
    Inderdaad weer lekker aan de gang op jullie plekje. De tuin weer toppie maken. Blijft dan voor jullie ook weer een lust voor het oog.
    Geniet van en met elkaar xxx