Ellendige muggen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Ellendige muggen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Ellendige muggen

Blijf op de hoogte en volg L

23 Januari 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is donderdag avond 23 januari, we zijn vandaag naar het strand geweest maar daarover straks meer. Ik probeer de dagen een beetje in volgorde “af te werken”, als jullie het niet erg vinden.

Eigenlijk wilden we maandag maar een keer naar een echt strand gaan. Toen we opstonden was het redelijk bewolkt en toen ik mijn mail die ochtend checkte, stond er een verzoek van Martin om bij een korte film van iets meer dan zes minuten over de fabriek waar onze leisteen van de kerk vandaan komt, de gesproken Duitse tekst te vertalen.

Lastig klusje, maar mooi excuus om niet naar strand te gaan, vond Ineke ook, die liever nog wat in de tuin wilde rommelen.

Goed, dus na de koffie begonnen aan het lastig werkje: paar seconden film kijken, pauze drukken, trachten op te schrijven in Word, weer togglen naar vertaalsite, terug naar film, heb ik het goed verstaan, terugspoelen, kortom, duurt langer als je dacht.

In de middag kon ik het naar Martin sturen, die mijn bijna letterlijke vertaling netjes verpakte in een globaal verhaaltje. Mooi geworden. Dit filmpje zal te zien zijn a.s. zondag in Hoorn als onze kerk weer “officieel” heropend is en waar in de dienst ‘s morgens ook Maiko verzegeld gaat worden. Daarna wat filmpjes over de verbouwing etc. en dan nog een buffet. Jammer dat we het missen. Is niet anders.

Na lekker kopje thee en plak ontbijtkoek zijn we samen weer de tuin in gedoken om de volgende stapel rotzooi aan te pakken. Weer drie zakken vol. Zijn toen doorgegaan en hebben de voorste palmboom van zijn vele dooie taken verlost. Zo genereerden we zeker weer drie of vier zakken, maar ze liggen er voorlopig nog, heeft geen haast. Boom staat er in ieder geval weer mooi bij.

Dinsdag nog steeds beetje bewolkt in de ochtend, we besloten maar een rondje rond het eiland te doen. Westpunt, verste weg, maar een keertje weer naar toe. Even bij Jaanchie kijken, het wandelende menukaartmannetje. Spraken eerder met een lieftallige vakkenvulster bij Vreugdenhil en die vond die afstand naar Westpunt maar erg ver. Het is 43 kilometer, dus eigenlijk stukje van niks, maar wegen zijn hier slecht te rijden, dus harder als 60 haal je vaak niet. Goed op de kuilen in de weg letten. Heerlijk weer een stukje rijden. Voelde vertrouwd om alles zo na twee jaar in die buurt terug te zien.

Bij Jaanchie gestopt en lekker wat fris gedronken, was voor ons nog geen tijd om te eten. Het was erg vol in het restaurant en we gingen lekker bij de vogeltjes zitten, de suikerdiefjes die daar ook gevoerd worden en de vele troepiaals die er ook komen. Hij had het druk met zijn menu aan de klanten te vertellen. Kon hem nog wel vragen bij het afrekenen wat zijn openingstijden waren. Elke dag van twaalf tot vijf. OK, nu begreep ik ook waarom we er een paar keer in ‘t verleden langs kwamen en hij dicht was. Te vroeg steeds. Willen een keer als Arjan en Viola komen daar eventueel eten. Niet vanwege de culinaire hoogstandjes, maar ik vind het een toeristische “must do”.

Doorgereden 300 meter naar Playa Grandi. Nou dat was wel heel veranderd, Overal parasols en stoeltjes te huur, net een echt strand. Het is niet een van de mooiste stranden moet je weten. Twee jaar geleden was dit nog niet. Hebben daar toen wel gesnorkeld tussen de vele schildpadden die daar rondzwemmen. Ook dat hadden ze nu echter wat “commerciëler” gemaakt.

Stond nu, als je de pier oploopt, mannetje die wees op zijn potje met geld en dat je de schildpadden kunt bekijken. Met een vriendelijke glimlach liep ik hem voorbij, eerst even kijken hoe dit werkt hier. Hij blijkt af en toe wat stukjes vlees of zo naar de schildpadden te gooien en vooral veel te schreeuwen wat je bijna niet verstaat. “ No tocar, No touch, afblijven, Op je rug, RUUUGGGG” zoiets was het steeds. Aanraken mocht je ze niet. Het was wel leuk om nu te zien dat er erg grote schildpadden rondom de zwemmende mensen cirkelen en het vlees of vis wat ie gooit, verorberen. Levert wel leuke plaatjes op.

Tijdje staan kijken, wat fotos en filmpjes gemaakt. Ik had nog een gulden in mijn zak zitten en bij het weggaan deed ik dat in zijn potje. Allebei tevreden.

Verder met de rondrit. Nog even paar honderd meter verderop bij Playa Forti fotos gemaakt van Playa Grandi waar je zo mooi op kijkt van boven af, en waar ze vaak van de klif afspringen. Nu was er niemand om dit te doen.

Maar weer verder, richting de leguanen bij Playa Lagun. Even uitgestapt, hadden geen zin meer om de steile trap naar boven te lopen naar de leguanen, komt volgende keer wel. Het is een klein mooi strandje ingeklemd tussen de rotsen. Maar richting huis. Inmiddels was nu mijn boek van Lars Keppler ook uit. Heb wel weer wat gevonden van een Deense schrijver, en lees took lekker weg.

Ben erin begonnen.

Woensdag ben ik verder gegaan met de vertalingen af te maken voor Onze Familie, waren een hoop ervaringen die ik moest vertalen. Is makkelijker te doen dan de vorige keer toen ik een Bijbelkennis stuk moest doen. Nu was het alleen veel. Eindelijk afgemaakt en weggestuurd. Was ruim op tijd hoor, maar wil het gewoon uit de weg hebben.

Nadat we weer even geFacetimed hadden met deze en gene, hebben we in de middag de tuinbladeren en verdere knipsels die Ineke al in de ochtend had verzameld van de bomen en planten bij ons zitje van het huis, ook opgeruimd. Ruim een zak vol.

Geeft alweer een heel ander aanzicht. Erg voldaan gevoel geeft het.

Kreeg ook nog foto van Connie uit Spanje dat er sneeuw op de toppen rondom Polop lagen en het heel slecht weer was. Ze hadden veel wateroverlast en zelfs beetje binnen. Bij ons was alles nog goed. Heb een foto van de besneeuwde toppen op Instagram gezet met een foto van Playa Forti eronder. Met commentaar dat wij toch maar het juiste hadden gekozen. :-)

Vandaag dus maar naar een echt strand. Even weg van die nare mugjes hier.

Keus (van mij) was op Playa Daaibooi gevallen. 25 km richting Westpunt.

Broodjes en drinken mee, snorkels, handdoeken, boeken, kortom twee tassen vol.

Waren er om kwart over elf. Had niet verwacht dat het zo druk zou zijn daar.

Beste plekken al vergeven. Twee ligstoelen gehaald (10 ANG p.s. en de helft terug als je ze weer inlevert) en Ineke had plekje bij wat boompjes gevonden.

Lekker boekje lezen weer en verdraaid, hier zitten die krengen toch ook.

Heeft teveel geregend denk ik. Kan me niet herinneren er zoveel last van gehad te hebben in het verleden. Zo vroeg in ‘t jaar zijn we ook nog nooit geweest.

Na een tijdje ging een Nederlands echtpaar wat voor ons zat echt weg vanwege de muggen zei hij. Kon me er wat bij voorstellen. Ben maar lekker gaan snorkelen heb ik er geen last van. Even doorkomen wel, was wel heerlijk weer.

Gelukkig waren we niet de enige die last van de muggen hadden, volgende keer maar ander strand proberen. Mambo Beach is hier vlakbij, waar veel sterren op treden, gaan daar maar volgende keer even heen.

Heb net heerlijke broodjes met gebakken ei op, geen zin hadden we om te gaan koken.

Morgen gaan we de palmbladeren die we maandag hebben afgeknipt opruimen en alle zakken weer naar de vuilstort brengen. Lekker, opgeruimd staat netjes.

Ga zo nog even lezen en dan maar weer Netflixen. Lees alleen teletekst hier, voor de rest niet zo op de hoogte wat er in Nederland speelt. Hoor wel hier de radio als we onderweg zijn met het Nederlandse nieuws dus helemaal blanco zijn we niet.

Trouwens allemaal hele lieve raad die jullie me geven betreffende Ereaders, maar ik ben zo “old School” dat ik het liefst een papieren boek in mijn handen heb PUNT.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

L

Canada here we come!

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 47955

Voorgaande reizen:

09 Januari 2020 - 27 Maart 2020

Curacao 2020

21 Februari 2018 - 22 Maart 2018

Curacao 2018

29 Mei 2012 - 23 Juni 2012

Canada 2012

Landen bezocht: