Dagje Willemstad en veel spelletjes - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Dagje Willemstad en veel spelletjes - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Dagje Willemstad en veel spelletjes

Blijf op de hoogte en volg L

08 Maart 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is nu zondag 8 maart. Alweer een week van de vakantie van Arjan en Viola om en wij zijn ook al inmiddels aan het aftellen. Gaat snel nu.

Afgelopen vrijdag zijn we lekker Willemstad in gegaan. Eerst stukje door de stad rondgereden, Pietermaai, Otrabanda en toen de auto weer bij het Waaigat, zoals gebruikelijk, geparkeerd. Heerlijk rondgelopen door het Riffort, de pontjesbrug, natuurlijk bij de “Dushi” en “Curacao” letters langs. Arjan zei al: zo zonde dat de “IloveAmsterdam” (sorry, het hartje pakt hij niet) letters in de hoofdstad bij ons zijn weggehaald. Het stadsbestuur vond ze niet “inclusief” genoeg. Nou ja, laat maar. Nincompoops!!

Ik gebruik dit woord wel vaker en moest lachen toen in de familieapp dit tot vragen leiden.

Het is al een oud Engels woord en het staat voor : stommeling/domoor.

(Latijn: non compos mentis / Engels: not of sound mind. Het is namelijk gewoon heeeeel leuk om in of rond die letters foto’s te maken. Maar dat vonden ze in Amsterdam blijkbaar niet. Toeristen moeten maar weg. Nou, hier hebben we ons hart in ieder geval weer opgehaald.

Lekker ijsje gegeten in het Riffort en de zee was erg ruw door de harde wind en ook leuke foto’s kunnen maken door de geschutspoorten van de opwaaiende golven die werkelijk met veel geweld tegen het fort beukten.

Teruglopend naar de pontjesbrug ging deze net open (dicht, net hoe je het bekijkt) en Arjan en ik waren net op tijd om OP de brug te gaan en Viola en Ineke waren net te laat. Vond Viola niet zo erg, brug beweegt best wel.

We wisten dat hij maar kort open ging, dus konden wel even op de brug blijven. Zo leuk om op de opengaande brug te staan en de Handelskade vanuit een heel anders perspectief te bekijken en te fotograferen. Ook natuurlijk leuk om de bootjes (een kustwacht en een zeilboot) zo vlak langs je te zien varen.

Toen Punda in gelopen, ik wilde bij een winkeltje een houten schilderijtje/plankje kopen voor ons huis in Spanje. De dame (Shirley Wimpel) van het winkeltje heeft een leuke voorraad zelf geschilderd resthout met leuke kleurrijke beeltenissen van het eiland. Ik koos (algemene stemmen golden) voor een Dividiviboom aan het strand en om de zon heen lieten we “Casa Ineke” en ons huisnummer erbij schilderen. Krijgt een mooi plaatsje bij de tuiningang als we weer in April naar Spanje gaan.

Ik ben er erg blij mee en is nog heel betaalbaar ook.

Toen naar huis gereden en Ineke maakte een heerlijke sperziebonenschotel in de oven.

‘s Avonds even zitten Rummikuppen en Keezen. Leuke spelletjes.

Zaterdag buiten de boodschappen gewoon een rustige dag ervan gemaakt.

Weer overdag wat spelletjes gedaan, Weer voorbereid voor de dienst van zondag en de dag vliegt om.

Zondagmorgen weer naar de uitzending gekeken van Hoorn. Daarna nog even een uurtje in bed gebleven en toen opgestaan. Ineke ging een bloemstukje maken en ik alles klaar maken in de kerkzaal.

Op tijd met zijn allen ontbeten. Kijken of er iemand buiten Mario en Doris nog zou bij komen in de dienst.

Was trouwens wel een bijzonder onderwerp. Ging over het genezen van de 10 vreemdelingen die huidvraat/lepra/melaatsheid hadden en er maar eentje terugkwam om Jezus te bedanken. Was trouwens weer een Samaritaan! De link met het Coronavirus wat zo om zich heen slaat was natuurlijk gauw gemaakt. Onze kerk heeft ook daarvoor een richtlijn doen uitgaan betreffende de ontvangst in de dienst en het handen schudden na de dienst.

Dit blijft voorlopig achterwege vanwege de hygiene en besmettingsgevaar en dienaren dienen de handen te reinigen met gel of te wassen voordat ze Heilig Avondmaal uit gaan delen.

Voorlopig blijft het even hierbij en ik denk dat het goed is om er bij stil te staan dat je gewoon steeds goed je handen moet wassen. Als je hier leest hoe erg het in Italie is en ook de besmetting al vergevorderd is in Nederland, verbaast het mij dat we hier met al die cruiseschepen nog weinig hierover hebben gehoord op dit eiland. Houwen zo!!

Mario bleek een stroomstoring te moeten verhelpen, Doris kwam alleen. Wel kwamen er vijf gasten ook binnen. Leuk zeg. Het was een Surinaams/Antilliaanse man met een Pools/Russische vrouw zo op het oog, en drie tienerkinderen.

Ze zijn hier in de buurt komen wonen en “shoppen” even bij alle kerken hier in de omgeving waar ze zich het lekkerste thuisvoelen.

Ze gingen wel jammer genoeg na de dienst gelijk weg, dus hebben maar kort met elkaar kunnen spreken. Wie weet wat er nog van komt.

Hebben lekker weer in de middag spelletjes zitten spelen en nog wat boodschapjes gehaald. Arjan is weer teruggelopen vanaf de supermarkt. Doet hij vaker. Toch weer ruim vijf kilometer in deze hitte. R e s p e c t . Ik rij de auto met de airco aan wel naar huis. Iemand moet dat toch doen en Ineke durft hier niet te rijden dus ik offer me graag op. Viola was thuisgebleven, even geen zon vandaag.

Morgen gaan we namelijk naar Sheta Boka en krijgen we weer genoeg zon op ons bolletje.

Vanavond weer verloren met Keezen, wel een Rummikubje gewonnen.

Nu maar even mijn verhaaltje weer schrijven en plaatsen en is het weer bedtijd.

Laatste twee volle weken in. Op naar onze kleinzoon.

Zag een fotootje dat Bob hem vasthield op een driewielertje. Knulletje is net morgen twee maanden oud. Zag er koddig uit, vooral de blik van Odin. Dit kan ik nog helemaal niet papa, haal me eraf. Leukkkkkkk.

Nou tot donderdag of zo.