Een dagwerk voor de Heiland - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Een dagwerk voor de Heiland - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Een dagwerk voor de Heiland

Blijf op de hoogte en volg L

02 Maart 2018 | Curaçao, Willemstad

Vandaag was het de bedoeling om even naar de pontjesbrug te gaan en even lekker te zitten bij de Iguanabar langs de baai. Het liep even anders. Na een langzaam wakker worden zaten we beiden in de tuin en besloten we om alvast de drie vuilniszakken die in de container aan tuinafval passen te gaan vullen. Er ligt genoeg, en met nog drie keer kunnen legen in de weken dat we hier zijn, kan er een hoop weg.
Zo gezegd, zo gedaan.
Ineke harken en verzamelen en ik een beetje knippen met de schaar en samen in de vuilniszakken proppen en goed stouwen!!.
Gaat erg moeilijk, veel kracht zetten bij het knippen. Valt niet echt mee. Heb ook trouwens wel aardig wat last van mijn nek, van het snorkelen gisteren. Is niet anders. Pilletje extra. We hebben in zo'n drie uurtjes best wel veel werk verzet. Ook veel dode palmtakken afgeknipt, met stekels waar je je echt levensgevaarlijk aan kan verwonden. Nou, nou, niet overdrijven, maar ze zijn heeeeel gemeen
en blijven om de haverklap aan je werkhandschoen klitten. Voorzichtig loshalen is het devies. Het meeste losse spul zit nu wel in de vuilniszakken, nu alleen nog de palmbladeren. Alvast de stekelige stengel van het blad gescheiden, zodat de scherpe stekels los en apart liggen. Ineke wil de bladeren klein knippen en alvast in zakken stoppen. Maar dat is voor een andere keer. Niet vandaag meer. We waren echt wel moe en het (luie) zweet droop er vanaf. Weet dat ze morgen in Hoorn ook in de tuin werken om het e.e.a. op te knappen na de winter, alhoewel als ik de berichten lees die ik binnenkrijg is de winter pas volgende week een beetje weg. In ieder geval hebben wij ons steentje hier ook een beetje bijgedragen in de tuin voor weliswaar een andere gemeente. Las daar trouwens een mooie anekdote over van Dr. Andre Troost, pastor en publicist o.a. in de Elisabethbode nu Elisabet geheten. Boekje aanbevolen door medepriester en er zitten 88 van zijn columns in. Veel leesgenot. O.a. over het opknappen van in dit geval een oude boerderij en ik citeer:
" Ooit kreeg een boer die een oude, voor de sloop bestemde boerderij had opgeknapt, bezoek van zijn predikant. De dominee maakte hem een compliment: 'Kijk eens aan wat God en mens in goede samenwerking verrichten kunnen!' 'Zegt U dat wel,' zei de boer, 'U had het hier eens moeten zien toen God het nog alleen deed....' Ik wil maar zeggen: als het eropaan komt zijn wij mensen toch degenen die het werk moeten doen. 'Alles aan God overlaten' klinkt wel heel vroom, maar levert alleen maar chaos en onkruid op." Einde citaat.
Dit bovenstaande ging wel door mijn hoofd heen tijdens de werkzaamheden. Ook in Hoorn hebben we een hele mooie grote tuin, maar zonder ons als mensen - broeders en zusters - is het binnen de kortste tijd overwoekerd. We hebben nu een grote animator die ons helpt aansturen. Nou Hans, ik heb hier ook nog een leuk projectje voor je.
Dit geldt ook voor de gemeente hier. Een keer gezamenlijk knippen en opruimen zou het een heel ander aangezicht geven.
Na deze vermoeiende werkzaamheden even lekker opgefrist en ons voldaan in de stoelen in de schaduw neergevlijd. Ineke lag al gauw
in Morpheus' armen en ik verder met de pastor. Even brood ontdooid en de kip natuurlijk niet vergeten, voor vanavond. Toen we na tweeën klaar waren met eten, beiden geen zin meer om de stad in te gaan. Even maar het lekkere ligbed geïnstalleerd en Ineke is weer in dromenland. Heerlijk in de schaduw met een briesje is het goed toeven. Heb de plastic bekertjes trouwens voor de suikerdiefjes weggehaald.
Af en toe een verdwaalde suikerdief, was de moeite niet waard. Snif.
Heb van lieverlee de enig overgebleven halve kokosnoot een beetje gefatsoeneerd en steviger bevestigd dan de plastic bakjes, nu nog wat suiker erin en kijken of ze de route weer terug kunnen vinden.
Moeten alleen nog straks wat boodschapjes doen, maar tijd zat, winkels gaan niet zo vroeg dicht. Even Saridonnetje voor de hoofdpijn nemen, toch teveel gedaan. Kijken wat morgen brengt.
Zien wel hoe het loopt.
Tot morgen, ben ik er weer fris en fruitig. ( :-) Tan)



  • 03 Maart 2018 - 00:16

    Ikenmij:

    “Vermoeiend, Morpheus, geen zin meer, dromenland, pijn, Saridon......”
    Geef het maar toe, jullie worden ouder papa en mama.... ;-)))

  • 03 Maart 2018 - 00:44

    L Dirven:

    Klopt helemaal, en als ik zo de "speerpunten" lezend terugzie, denk ik inderdaad. Ineke al bijna zeventig volgend jaar, ik heb ook al de langste tijd achter me liggen. Dus...... niet zeuren en gewoon doorbijten en genieten dat we het (nog) kunnen doen. Dus.... gewoon toegeven dat de pijntjes en meer rusten er gewoon bij horen. Ik ga gauw weer even bijkomen van al dat denken. groetjes wijenons.

  • 03 Maart 2018 - 00:44

    L Dirven:

    Klopt helemaal, en als ik zo de "speerpunten" lezend terugzie, denk ik inderdaad. Ineke al bijna zeventig volgend jaar, ik heb ook al de langste tijd achter me liggen. Dus...... niet zeuren en gewoon doorbijten en genieten dat we het (nog) kunnen doen. Dus.... gewoon toegeven dat de pijntjes en meer rusten er gewoon bij horen. Ik ga gauw weer even bijkomen van al dat denken. groetjes wijenons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

L

Canada here we come!

Actief sinds 17 April 2012
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 48105

Voorgaande reizen:

09 Januari 2020 - 27 Maart 2020

Curacao 2020

21 Februari 2018 - 22 Maart 2018

Curacao 2018

29 Mei 2012 - 23 Juni 2012

Canada 2012

Landen bezocht: