Fort Nassau, Christoffelpark en de buurvrouw - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Fort Nassau, Christoffelpark en de buurvrouw - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Fort Nassau, Christoffelpark en de buurvrouw

Blijf op de hoogte en volg L

20 Februari 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is donderdag 20 februari. We hebben een paar leuke dagen beleefd. Maandag na ontbijt en de koffie richting de stad. Afgeslagen maar naar Fort Nassau. Waren we nog niet geweest en het geeft een heerlijk uitzicht over de binnenhaven en de Julianabrug. Die was trouwens gisteren een tijdje dicht. In de morgen waren er twee nieuwe containerlossers op pontons doorgevaren ter ondersteuning van de overslaghaven hier, maar die hadden beide pijlers aan de zijkanten geraakt. Na een inspectie toch maar na een paar uur weer opengesteld. Groot onderhoud volgt dit jaar, hoorden we op de radio.

Hieronder een overzichtje uit Wikipedia over Fort Nassau, scheelt mij weer typen. Het is een interessant bouwwerk.

“Fort Nassau heet officieel Fort Oranje Nassau naar het huis van Oranje, maar wordt nooit zo genoemd. Het ligt 68 meter boven het Schottegat, de haven van Willemstad op Curaçao. In 1797 werd het gebouwd als Fort Republiek. Curaçao was toen een Nederlandse kolonie. Met de constructie was 60.000 gulden gemoeid. Het werd in 1807 veroverd door de Engelsen maar in 1816 teruggegeven aan het Koninkrijk der Nederlanden. De Sint Annabaai en een deel van de binnenstad van Willemstad werden door het fort beheerst. Tegenwoordig fungeert het als havensein en verkeerstoren voor de scheepvaart. Sinds 1959 is er ook een restaurant in gevestigd. De fortificatie is verder nog grotendeels in originele staat.”

Voor zover over Fort Nassau. We besloten om daar maar te lunchen, kon nog net, gaat om 14.00 dicht en pas weer om 17.00 open voor diner. Heerlijk gegeten en dat het later werd dan twee uur maakte ze niets uit. We zaten hen niet in de weg.

Zo kan het dus ook.

Na nog wat foto’s maar op naar Blue Curacao, DE bekende likeur van het eiland, gevestigd in Landhuis Chobolobo vlak bij de kerk. Kunnen we even proeven van de lekkere smaakjes. Altijd wel even leuk om weer even doorheen te lopen. Ook weer wat handgel en verfrissingsspray van hen gekocht. Lekker spul. Gel lijkt op Dampo, verfrist en je krijgt weer adem. Dus je ziet, niet alleen maar drank maken ze daar. Daarna maar weer naar huis. Was gezellig geweest.

DInsdag wilden we naar Christoffelpark, nog nooit binnen geweest. Je kunt de berg, de Christoffelberg, beklimmen maar mag niet NA 10.00 uur eraan beginnen. Hij is 375 meter hoog. En de hoogste berg hier op Curacao. Het wordt anders te heet tijdens de klim en kost teveel kracht dan. In Nederland komen we niet hoger dan 243 meter dacht ik in Vaals, het drielandenpunt, maar weet dat niet zeker.

Wij waren daar sowieso pas om 11.00 uur en en konden daardoor alleen de “zeekant” route rijden. De “bergkant” mochten we niet meer in, zie waarom, hierboven al vermeld. Maar dit was ook geen straf, betaalde ook maar de halve prijs van 10,00 gulden per persoon. Hele leuke en mooie rit door allereerst bos met ongelooflijk gevormde bomen en struiken en wortels. Dan een mooi uitkijkpunt richting de zee en Boka Grandi, een mooie inham met mooie golfslag en spannende afdaling er naar toe. Toppertje. Daarna doorgereden over bijzonder landschap met veel cactussen. Op naar de grotten. Eentje mag je in, de ander niet. Daarin zitten o.a. veel vleermuizen kerkuilen en spinnen en vanwege de gezondheidsrisico’s is deze afgesloten. Maar waar je wel in mocht was een spannende. Net of je in iemands gehemelte afdaalt. Zo ziet het eruit. Zijn niet helemaal tot het einde doorgelopen, bang om te vallen in de donkerte. Gaat maar tot 50 meter diep trouwens en niet vertikaal maar horizontaal. Toen doorgelopen naar indianentekeningen en onderweg al een paar keer ouder echtpaar (ietsje ouder als wij) tegengekomen en leuke praatjes mee gehad. Indianentekeningen waren afgeschermd met gaas. Schijnt dat het lollig is om je eigen handen en zo er ook bij te zetten. Snap echt niet dat je er niet gewoon van af kunt blijven.

Toen op naar de uitgang. Je moet voor een bepaalde tijd eruit zijn. Park gaat om 15.00 uur dicht.

Bij de uitgang nog even lekker wat gedronken in het kleine restaurantje daar en weer een hele tijd met het echtpaar van onderweg gesproken. Ze zaten daar al en was nog het enige plekje aan hun tafeltje.  Ze zei, kom zitten, we kennen elkaar al een beetje van onderweg. Uiteindelijk weer richting huis gereden. Had onderweg wel geregend, maar wij geen last van gehad.

Besloten om wat te eten bij “de Buurvrouw”. We komen er toch langs en ziet er altijd heel gezellig uit.

Nou het eten was fantastisch en hebben gesmuld. Komen zeker een keer terug. Daarna nog wat boodschapjes gehaald en in de avond maar weer wat Youtube filmpjes gekeken. Zooo leuk om te doen.

Woensdag hele dag binnen gebleven, tenminste in de tuin natuurlijk. Puzzelen, boeken zijn op hier die me interesseren. Af een toe een zonnetje pakken, tussen de wolken door. Best wel veel bewolking trouwens, het is echt niet constant strak blauw. Ook gisteren in het Christoffelpark veel bewolking, wat eigenlijk wel lekker was, want je bent veel buiten ook.

Vandaag alleen maar wat gewinkeld bij Home Depot en Building Depot en Vreugdenhil. Zijn even doorgereden naar Fort Beekenburg, maar wilden de auto daar niet alleen laten staan. Was stil daar, lag veel ingeslagen ruitenglas en verderop een autootje met drie mensen die zaten te picknikken of pikken als wij weg zijn? Goden niet verzoeken en maar weggegaan. Is ook een heel leuk Fort om te bezoeken, ander keertje maar. Als het ietsje drukker is. We waren daar om even te checken in de haven bij de Mermaidtours voor tripje naar Klein Curacao, maar boot was nog niet terug. Pas tegen half zes werd er gezegd. Had het kunnen weten natuurlijk. Komen ander keertje wel terug. Daarna weer naar huis en stukje typen en Ineke aan de kook. Beef Shanghai. Leuk ideetje van Ineke, om eventueel met Arjan en Viola, als die binnenkort hier zijn, ook nog een dagje Bonaire te doen. Arjan vond het ook een leuk idee en we gaan dus even regelen met de eerste vlucht smorgens heen en laatste vlucht savonds terug. Moet even dag prikken dat het gaat gebeuren. Herder Bor op Bonaire haalt ons dan op en rijden met hem en zijn vrouw een dagje het eiland weer rond. Lekker hoor, daar een 6 persoons auto. Leuk vooruitzicht.

Nou, wel weer genoeg geschreven. Wordt het weekend van het carnaval, mij benieuwen. Jullie lezen het de volgende keer wel denk ik.