Carnaval Ja/Nee en Bidden helpt!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu Carnaval Ja/Nee en Bidden helpt!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van L Dirven - WaarBenJij.nu

Carnaval Ja/Nee en Bidden helpt!!

Blijf op de hoogte en volg L

25 Februari 2020 | Curaçao, Willemstad

Het is dinsdag 25 februari. Carnaval beleeft (gelukkig) zijn laatste dag. Morgen weer over tot de orde van de dag. Eiland in rep en roer voor het carnaval.

Afgelopen vrijdag hebben we weer vier zakken met tuinafval gevuld. Waren te laat klaar om ze nog weg te brengen. Doen we maandag wel. O, nee, zal wel alles dicht zijn. Nou komt wel, staan niet in de weg.

Zaterdag nog wat gewinkeld, we waren vroeg, maar toch was het druk, want winkels gingen eerder dicht. Daarna lekker weer in de tuin gezeten. Dag komt wel om. Kopje koffie, even broodje tussen de middag, kopje thee, dutje of doezelen, even zonnetje pakken en we hebben ook toen maar het washok opgeruimd.

In de tuin staat een washok, waar de wasmachine in staat en dat zit een beetje rommelig in elkaar. Alles eruit gehaald behalve de wasmachine, kakkerlak verdreven (Ineke natuurlijk), schoongeveegd alles  en een oud keukenkastje wat op de wasmachine stond, een stukje hoger op een plank gezet, alle losse blikken met resten verf en olie en andere smeersels erin gezet en alle wasspullen die her en der verspreid stonden netjes in een plastic bak bij elkaar gezet die we al hadden gekocht ervoor.  Kastje was namelijk leeg en alles stond op een plank alleen maar smerig te zijn.

Heerlijk netjes nu.

Ook me voorbereid voor de dienst van zondag natuurlijk. Het is een voorbereidingsdienst voor de 1e ontslapenendienst van dit jaar volgende week zondag 1 maart. Deze week wat extra aandacht schenken aan al diegenen die de overstap al hebben gemaakt naar gene zijde, die we kennen en niet kennen. Ze melden zich vanzelf wel bij je. Altijd een bijzondere week.

Redelijk vroeg naar bed zaterdag omdat we weer vroeg op moeten om Hoorn te kijken. Zaten weer klaar voor de buis om 04.45 uur. Arjan moest de uitzending doen in de regiekamer voor de eerste keer en ging goed. Was fijne dienst door priester Schonewille uit Amsterdam. Na de dienst had Arjan nog mededeling dat onze broeder Theo Roolvink heel slecht lag en hij straks Heilig Avondmaal ging vieren b ij hem in 't ziekenhuis. Hij is opgegeven en zal binnenkort het tijdelijke met het eeuwige verwisselen. Ja, dat is naar, dan zo ver weg te zijn. Hadden vorige week nog een kaart gestuurd en binnenkort is hij er al niet meer. We zullen hem missen in de dienst. Snif.

Daarna alles in de kerk hier in gereedheid gebracht voor onze dienst. Onze uitzending vanaf Curacao lukt even niet. Camera stuk, of de draad. Waarschijnlijk vorige week met de stroomstoring een te hoge piek gekregen. Weten niet waar het aan ligt. In Nederland kunnen ze de camera niet detecteren om hem in het streamings programma van Vmix te krijgen. Jammer.

Toen Mario kwam nog nieuwe kabel geprobeerd. Nada, niets , noppes.

Hadden ook weer een Duits echtpaar die vandaag maar ook volgende week zondag komen. Ze kwamen lopend vanaf Mambo beach zeiden ze en wilden na de dienst lopend naar de stad om de parade te bekijken. Zei dat als de dienst klaar is en de koffie op, ik hun wel even naar de stad kon rijden, kleine moeite.

Ze namen het aanbod graag aan.

Tijdens de dienst kwam ook nog Cher en haar lieve dochtertje, dus was weer lekker gevuld voor Curacaosche begrippen.

Na de koffie hen weggebracht, kon zo doorrijden naar het Waaigat waar ik ze op de grote parkeerplaats kon afzetten die nog grotendeels leeg was. Drukte was aan de andere kant bij Otrabanda en was nog niet op volle oorlogssterkte. De Grande Marche zou om elf uur al begonnen zijn, maar was nog weinig van te merken.

Daarna nog lekker in de tuin gezeten met Mario en Doris en Cher. Ze beloofde volgende week zondag wat te koken voor na de ontslapenendienst; Helemaal top.

Wij hadden in de middag geen zin om de optocht te bekijken in die hitte en bleven lekker in onze tuin zitten.

Maandag even gecheckt op de site of Kooyman (Soort Gamma/Praxis) open was en jawel, was open. We wilden even kijken of ze irrigatieleidinkjes hadden en wat aansluitingen. Ineke had hard doorgewerkt in de tuin en sommige plantjes kregen niet of niet genoeg water. Wij erop af. Nou je kon een kogel afschieten door het hele industrieterrein, Alles dicht en Kooyman ook. De sites kun je dus ook niet geloven meer. Doorgereden en zagen nog wel AH/vd Tweel open was, maar even binnen geweest en wat kleine boodschapjes gehaald nu we er toch waren.

In de avond zijn we naar Mario en Doris gegaan, ze hadden ons uitgenodigd bij hen thuis om te komen eten. Ze had heerlijke Nasi Goreng gemaakt met satestokjes en nog veel meer. Smaakte voortreffelijk. Gezellige avond beleefd.

Op de terugweg bij onze afslag naar de kerk stond een wagen die een hoge lichtmast had omgereden, was net gebeurd. Denk te diep in het glaasje gekeken met Carnaval, want je moet echt je best doen om die paal te raken op dat punt.

Vandaag maar de tuinzakken weggebracht, ruimt ook weer op. Had gisteren gekeken of ze maandag open waren, maar na de misser bij Kooyman vertrouwde ik het toch niet en maar een dagje langer gewacht met wegbrengen.

Leuk, ook vandaag kon ik weer zo doorrijden, zonder te wegen. Daarna doorgereden naar Kooyman om te kijken voor de waterleidinkjes. Gevonden, maar het liep toch wel in de papieren om te kopen wat we wilden en besloten om het toch maar niet te doen. Je kan wel aan de gang blijven, maar je kan het ook te gek maken. Gaan we wel een keertje lekker voor uit eten.

Wel een nieuwe stok gekocht om de douchevloer droog te wissen, de ijzeren was doorgeroest en gebroken. Hebben nu een houten gekocht, hadden we vorige keer ook al gedaan en die is nog goed. (hebben twee badkamers hier en die zijn straks bezet).

Toen kregen we een bericht van onze opziener. Hij appte dat hij aanstaande zaterdag wilde komen (dat wisten we al wel) en dat hij dan ook om zeven uur ook de dienst wilde houden. Nou dat wisten we natuurlijk niet, want ik zou zondag de ontslapenendienst houden. Het volgende probleem drong zich op.

Om 18.35 uur aanstande zaterdag landen (mits geen vertraging) Arjan en Viola op Hato en die zouden wij afhalen. Dus dan red ik het niet om 19.00 uur al in de kerk te zijn.

Schreef hem dat ook en stelde voor dat het 20.00 uur zou worden, kon ik het net redden (mits natuurlijk weer geen vertraging). Ok, ging hij mee accoord.

Dus geregeld, 20.00 uur dienst. Ik ga dan alleen Arjan en Viola halen, zodat de opziener niet voor een dichte kerk komt. Nu dan de volgende twee problemen, te weten: Cher zou voor zondag wat koken, maar er is geen dienst dan. Dus kan die zaterdag wat koken? Komt ze uberhaupt dan wel? Mario geappt of ze dat aan Cher kan vragen (het is haar arbeidscollega). Het andere probeem was het Duitse echtpaar, die komen zondag ook en ik heb geen naam van ze en weet niet waar ze zitten. Ja, Mambo Beach, daar kwamen ze vanaf gelopen. Maar er zijn genoeg resorts daar en om nu bij de recepties van alle hotels te vragen naar een Duits echtpaar uit Dusseldorf dat nieuw-apostolisch is, is ook een beetje ver gezocht vinden jullie ook niet? Ook nog zonder naam!! We besloten maar naar Mambo Beach te gaan en misschien lagen ze daar wel te zonnen. Eerlijk gezegd hebben we er wel een gebedszaak van gemaakt. Lieve God, laat ons onze broeder en zuster vinden, zodat ze ook zaterdag bij de opziener kunnen zijn. Ineke kwam met hetzefde idee van een gebedszaak ervan te maken, dus we zaten op een lijn.

Ik had besloten dat, mocht ik ze niet vinden, dan zondag een Duitse dienst voor ze te houden. Je kan het niet maken als ze zondag komen dat ik geen dienst houd.

Dus op naar Mambo Beach, en jullie raden het al, weinig kans. Genoeg moois gezien op het strand en alle restaurantjes beetje langs gelopen, maar geen broeder of zuster van ons gezien. Was eigenlijk ook te vroeg om te gaan eten. Hielden het dus maar voor gezien.

Doorgereden naar Sambil, een heeele grote mall. Waren we nog nooit geweest.

Daar zit ook Carrefour en nog veel meer grote zaken. Even doorheen gelopen, hij was tot half negen elke dag geopend.

Ja, nu net niet, lichten gingen uit in Carrefour en we konden naar buiten. Zes uur was nu sluitingstijd want de laatste optocht van het Carnaval vindt nu plaats.

Je ontkomt er gewoon niet aan. Carnaval blijft je achtervolgen.

Ok, wij maar de stad in, kijken of we nog een staartje ervan meekrijgen.

Auto weer op Waaigat geparkeerd, vond het erg stilletjes nog. Liepen over de Handelskade en over de pontjesbrug naar Otrabanda. Overal hekwerken geplaatst en de stoet zou daar langskomen. Maar zo te zien nog weinig loos.

Hadden wel wat trek inmiddels en er zit daar een lekker tentje, heet Dutch Treat en daar hebben ze heerlijke patat en alle Nederlandse snacks. Hup, Ineke een Queen patat en ik een King patat. Geeft het formaat aan. Groot of klein zakje patat. Ik met satehsaus en Ineke mayonaise. Duurde wel wat lang het wachten erop, maar was het wachten waard. Zaten zo te kijken naar de hekwerken voor de optocht en toen we klaar waren met de patat besloten we maar een plekje voor aan het dranghek in te nemen. Was inmiddels 19.00 uur en hoorden dat de stoet pas om 23.00 uur op zijn vroegst voorbij zou komen. Zagen onze geest al dwalen. Wat doen we, blijven we staan, zitten kon eventueel ook nog op een dik amsterdammertje wat ook langs de weg stond, dus je kon afwisselen. Reed een Coca Cola truck voorbij die flesjes Cola uitdeelde, we kregen er drie, sugarfree, nou ja gegeven paard niet in de bek kijken. Opeens begint Ineke te lachen, ik draai me om en wie staan daar? Je gelooft het niet. Onze gebedsverhoring!! Het Duitse echtpaar!!

Ze wilden ook eventueel kijken naar de laatste optocht, maar hadden diverse tijden te horen gekregen dat ze hier langs zouden komen, varierend tussen 19.00 en 21.00 uur. Ik zei , troost je, voor 23.00 uur komt hier niks voorbij. Had het van de Dutch Treat gehoord die live op zijn mobieltje de stoet volgde. Ook zij vonden dat te lang duren, wij ook en ik bood ze aan om met ons naar huis te rijden, bracht ik ze naar Kontiki resort, daar zaten ze namelijk. Wij waren daar geweest met Andre Hazes jr. Nou waren we daar vanmiddag vanaf Mambo Beach ook doorheen gelopen, want Cabana Beach waar Kontiki zit, grenst aan Mambo Beach, maar tuurlijk daar niets gezien.

We vonden het beiden fantastisch dat we elkaar troffen, ze komen natuurlijk zaterdag om de dienst met de opziener te beleven.

Op weg naar de auto, hebben we heerlijk aan de Handelskade nog wat gedronken en daarna richting huis. Ik heb nog even met ze langs Landhuis Chobolobo gereden waar ze de Blue Curacao maken en ze ook Landhuis Bloemhof laten zien waar de Cathedral of Thorns is en ze toen bij het Kontiki resort afgezet. Zaterdag hebben ze drie dagen een auto en kunnen die dan eventueel gaan bekijken.

Thuisgekomen hebben we wat foto’s naar ze gestuurd van de overtocht met het pontje. De Emmabrug (pontjesbrug) was hele tijd open en dan moet je met het pontje over, altijd leuk.

We hebben gelijk toen ook aangeboden om met ze naar Sheta Boka National Park te rijden, is ver weg op het eiland en dat wilden ze graag. Dus morgenochtend halen we ze op en rijden naar Westpunt.

Wat een ervaring zeg. Dat we ze zo maar getroffen hebben. Aardig echtpaar, ze heten Jurgen en Brigitte.

Hij is voorganger in een voorstadje van Dusseldorf; Hahn.

Dus echt: Bidden helpt.

En hebben we toch ook niks gezien van de optochten. Ach, wie weet, een andere keer misschien.

Nou, is nu laat genoeg. Morgen vroeg bij ze zijn, dus ik stop.

O ja, bijna vergeten.

Cher komt zaterdag ook en kookt wat voor na de dienst. Alles toch nog op zijn pootjes terecht gekomen. Nou alleen Arjan en Viola nog op tijd hier, dan is alles top.

Doeiiiii

• 26 Februari 2020 - 14:51

Hans Lankhoorn:

Nou nou. Wat een drukte allemaal. Maar er blijft toch ook nog wel tijd over om te genieten zoals ik heb begrepen. Jullie zijn al over de helft, ik wil niet flauw doen hoor, maar gebruik de tijd die nog voor je ligt goed. Fijn dat er straks ook weer vertrouwd volk langskomt dan kun je weer wat Hoornse gevoelens krijgen.
    Ik ga er zonder meer van uit dat Arjen en Viola in de watten gelegd gaan worden.
    Maak er een fijne tijd van. Groetjes vanuit Purmerend.